Monday, April 2, 2012

Roti Loaf Hokkaido @ Chiba

Di Chiba@Japan ni jarang sangat FnF beli roti... hampir tiada kot... Syukur kerja2 membuat roti menjadi mudah dengan bantuan bread maker (BM). Yang best nya untuk membuat roti loaf.. semua bahan FnF masukkan je dalam BM... dan BM akan buat kerja dari menguli sampai lah membakar... tau2 je roti dah siap... taraaa...


Resepi roti loaf Hokkaido FnF peroleh dari dapur tanpa sempadan di sini. FnF letak resepi disini untuk rujukan FnF... Rotinya sangat lembut dan putih... Cuma bab potong roti loaf ni FnF mmg fail... kurang kemas dan tak sama tebal... 

Bahan2

2 cawan tepung roti (high protein flour)
1/4 cawan tepung kek
30 g telur (1 biji telur, dikocok, kemudian timbang 30 g)
1/2 cawan susu segar
70 ml whipping cream
3/4 camca teh garam
2 1/2 camca besar gula halus
1 1/2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca teh instant yeast
1/2 camca teh bread improver*
1/2 camca teh bread softerner*

Cara2

Satukan tepung roti, tepung kek, susu tepung, bread improver, bread softerner, garam dan gula halus, gaul rata. Buat lubang ditengah2 tepung.

Satukan susu segar bersama yeast, kacau hingga larut, tuang dalam tepung bersama2 telur tadi. Gaul rata hingga menjadi doh. Tambah whipping cream dan terus menguli hingga menjadi doh yang lembut dan anjal (elestik). Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan tutup dengan plastik cling. Biar 45 minit hingga doh jadi 2 x ganda.

Cara CMG @ DTS

Masukkan semua bahan di atas ke dalam breadmaker, pilih setting untuk doh, tekan "on" dan biar hingga doh siap.

Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara. Uli 5 minit, kemudian gulung seperti swissroll (ikut saiz loaf tin masing2)
Alihkan ke dalam loaf tin yang telah disapu mentega pada dasar dan tepi tin. Mat guna loaf tin berukuran (9 x 4 x 3.5) inci. Tutup dengan kitchen towel dan biar 45 minit - 1 jam.

Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 25 - 30 minit. Sapu mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven. Keluarkan dari tin dan biar sejuk sepenuhnya sebelum dipotong.

Cara FnF

Masukkan semua bahan ke dalam breadmaker, pilih setting untuk loaf... breadmaker FnF ada 3 setting untuk size loaf; small, medium, large...FnF pilih setting medium size.

Tunggu hingga roti loaf siap dibakar di dalam breadmaker... lebih kurang 4 jam...

9 comments:

  1. memang nampak gebuuuu n putih rotinya. nampak halus rotinya tu.. saya pun bab potong roti gitu lagi banyak fail. fnf kena beli mesin potong roti la pulak nampaknya. hehe

    ReplyDelete
  2. Salam balas kunjungan dr bangkok with lovee!! salam ukhwah juga :-) sapa kakak ya? kita 31 tahun tahun ini hihihi yoroshiku ne~~... dah tak lama kat bangkok sbb dah lama sgt ddk kat bangkok jdnyer tahun depan insyaAllah tak pun kalau keja hb cepat bulan 8 ni kita org balik japan(saja terlebih peramah ehehe) Owwhhh! kita suke sgt buat roti, sejak2 BM kita dah dah lama meninggalkan kita buat selama lamanyer, kita menguli ajerr skrg nii, makin menjadi jadi pulak menguli roti, mungkin sbb ank2 suke mkn roti panas2 dr oven :-) oh! kita mintak izin add link sekali katb bloglist kita ya.. 39!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh .. sy kakak nampaknye...;) roti panas2 mmg terbaek...kerak2 roti tu pun best makan panas2...

      Delete
    2. 0wwwhhh..kakak ya, nak panggil kakak sapa ya? panggil kita ija pun boleh nak panggil ika pun boleh, tak kesah semuanyer sedap2 ehehe... biasanyer ramai dah biasakan panggil kita ika.. oh ya, akak ada acc FB? bgtau ya nanti kita carik :-)

      Delete
    3. Ada... Alhamdulillah dah jumpa acc Ika

      Delete
  3. salam..nk tnya..whipping cream 2 non dairy whipping cream ke?

    ReplyDelete
  4. salam..nk tnya..whipping cream 2 non dairy whipping cream ke?

    ReplyDelete
  5. salam..nk tnya..whipping cream 2 non dairy whipping cream ke?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...