Showing posts with label Bentou. Show all posts
Showing posts with label Bentou. Show all posts

Monday, September 9, 2013

bentou... oh kenangan...

Terjumpa gambar2 lama dalam folder... Rindu sgt... Dulu tiap2 hari akan bgn awal pagi untuk buat bentou lunch sekolah ilmi... FnF suka buat bentou comel2 untuk Ilmi... 



kena rajin buat stok frozen food mcm chicken nugget, meat ball dan donut utk memudahkan kerja2 dipagi hari... kalau terlebih rajin FnF siap buat muffin lagi untuk bentou...


Dulu bangun kul 6 pagi masih sempat prepare bentou Ilmi comel2... sekarang di Msia bangun kul 5.30 pagi tak sempat pun... kelam kabut di pagi hari... ohhh... time management memang ke laut... i'm a super-duper busy mommy... 


Dilema seorang ibu bekerja... hmmmm... rindu...


Friday, September 7, 2012

Irumi's bentou Back to school

 Assalamualaikum... 

Cuti summer sekolah Ilmi dah pun tamat... Ilmi dah mula bersekolah seperti biasa... so FnF pun dah start membuat bentou lunch semula semenjak Selasa (Isnin buka sekolah tu Ilmi balik awal dan lunch di rumah)... semenjak morning sickness ni xtvt masak-memasak tersangat lah terhad... kalau dulu sebelah petang adalah waktu paling sesuai untuk baking2/ buat kuih untuk minum petang dan buat frozen food utk memudahkan kerja membuat bentou... InsyaAllah masuk trimester kedua nanti harapnya dapat semangat semula untuk ke dapur...

Jom tengok apa yang FnF prepare untuk bentou Ilmi... FnF buat ala kadar je skrg ni... hmmmm...

udang tempura dan home-made chicken nugget resepi disini... : karektor Mr crab... sempoi je
Thermos pot bentou box supaya nasi kekal panas sampai waktu lunch kul 12
Lala / asari masak 3 rasa feveret Ilmi... resepi di bawah
Bahan2 

2 ulas bawang putih diketuk
200g lala / asari

Bahan kisar
5 btg cili kering (rendam air panas hingga kembang) - 2 sb cili blender
3 ulas bawang merah

Bahan sos
3 sudu besar sweet Thai chilli sauce
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos tomato - FnF tak letak pun...hehehe
1 batang serai diketuk
1 helai daun limau purut
garam dan gula secukup rasa
air secukupnya


Cara2

Tumis bawang putih yang diketuk
Masukkan bahan kisar. Tumis hingga wangi
Masukkan lala
Masukkan bahan sos, garam dan gula secukup rasa.
Masukkan secawan air... masak sos hingga mendidih.
Tutup api bila kuah dah agak pekat.
notes - boleh masukkan bancuhan tepung jagung jika suka untuk pekatkan kuah. FnF tak letak.



Hmmm... simple je FnF buat bentou ilmi... ada chicken nugget, udang tempura dan lala... berselera je Ilmi makan nasik... tapi susah le FnF nak suruh Ilmi supaya suka makan sayur2 ngn buah2an... haishhh... cmane ek... ada tips tak...

Monday, July 2, 2012

simple bento

Assalamualaikum...salam sejahtera buat semua...

Sistem sekolah di sini tiada kantin macam di Malaysia sebaliknya makanan yang berkhasiat  disediakan oleh pihak sekolah. Setiap kali tiba waktu makan tengah hari, pelajar2 akan bekerjasama susun meja untuk hidang makanan... sendukkan nasik dalam bowl dan masukkan lauk pauk dalam piring... siap pakai baju putih dengan topi ala2 chef untuk menjaga kebersihan... setiap hari Jumaat baju chef tersebut akan dibawa pulang untuk dicuci dan FnF akan iron supaya licin. 

Walaupun ilmi tak makan lunch yg disediakan tapi ilmi kena juga join penyediaan mkn tgh hari bersama rakan2 yg lain. ia sebahagian dari pembelajaran. kat rumah pun Ilmi terbawa2 dah pandai tolong hidang2 makanan, masukkan nasi dalam pinggan even rajin pula angkat pinggan mangkuk ke sinki selepas makan.  Selalunya bento yang FnF sediakan takde laaa follow sebijik mcm menu sekolah. Cuma kalau menu western, Ilmi bawa western bento le jugak, kalo nasik, maka nasik le yg dibawanya... kalau mee atau pasta maka Ilmi pun akan bawa mee dan pasta...gitu2 aje.... Kalau menu sup, FnF gunakan sejenis lagi bento box thermos... so sup mantain suam dok dalam tu.
Simple aje kan... seketul onigiri, seketul sosej potong 2 bentuk sotong, 2 ketul nuget dan chocolate kukis... buah stoberi sebijik buat syarat...Ilmi tak pandai makan stoberi...so FnF letak sebijik nak suruh dia makan...last2 tak makan ponnn :(
Onigiri bola sepak, roti sapu nutella bentuk rabbit, donut ball, anggur dan chicken popcorn
3 sudu nasi goreng, roti sapu butter
kalau bento macam ni, ilmi akan makan banana dulu, then donut kemudian ratah udang, jawabnye nasik dan sayur tu sentuh sesudu aje...
pasta bolognese with chips... sepotong roti sapu butter
nasi ayam... lori bawa kicap... 
3 sudu bihun goreng with sosej... 2 ketul donut rabbit yang comel...ehehehe...guna cookie cutter utk buat bentuk donut rabbit.
Ni contoh western bento...burger n chips... mmg masa ni menu sekolah ada chips... FnF bekalkan cheezy nachos.
Kalau ikutkan FnF suka sangat karakter bento (kyaraben) mcm style ibu2 Jepun selalu buat... sangat comel... tapi memandangkan Ilmi tak makan sayur kecuali salad, sawi dan kubis...maka terpaksalah dipendamkan impian FnF nak buat karakter bento yang comel2 tu...





Monday, June 11, 2012

Bentou piknik @ Inage Kaigan... dan resepi nugget ayam taufu

Assalamualaikum...salam buat semua...

Good bye spring... hello summer... jom ke laut... jom picnic!


Boring Sunday... nak masak pun malas...nak makan diluar pun jemu... so FnF decided to bring the kids having picnic at Inage kaigan... only 10 minutes by car from FnFs house... 

Bentou piknik yang simple

FnF made picnic bentou for our lunch at the beach... lunch apanye... sampai sini dah petang pun...kira makan petang le... bihun goreng left-over sarapan pagi, milk roll bun, nugget ayam taufu (home-made frozen nugget...tinggal nak goreng je), udang tempura (pun frozen punya... goreng aje)... buah2an, salad, sos seribu pulau dan sos cili untuk makan nugget dengan milk roll bun...


Here is the recipe i used to make nugget ayam taufu... copy from ros@jintanmanis... memang sedap...dah banyak kali FnF buat... esp. bila Ilmi dah masuk sekolah... memang kena ada stok homemade nugget, selain home made burger dalam freezer...senang untuk prepare bentou sekolah Ilmi jugak...kat Nihon manalah ada nugget/burger beli kat supermarket macam di Malaysia kan... 

Milk roll bun makan dengan nugget ayam taufu, salad dan sos thousand island... taufu menjadikan texture dalam nugget jadi so moist and juicy... try laaa...sedap...

Bahan2

4 keping daging ayam boneless (anggaran 800g isi ayam tanpa kulit)
2 cawan serbuk roti ( breadcrumbs)
1/2 biji telur
150 gram taufu ( 1 bekas petak mini taufu) - di Malaysia buleh guna tauhu yang warna putih tu
sedikit garam dan lada sulah
2 sudu kecil baking powder ( ni ros tambah - FnF pun letak juga)

*Untuk Coating*

2 biji telur yang dipukul sedikit menggunakan garpu
3 cawan breadcrumbs

Cara2

Buang kulit pada isi ayam dan potong kecil-kecil, blender isi ayam hingga hancur. Nak guna food processer pun boleh, kalau guna blender tu jangan masukkan isi ayam tu sekali gus ye, masuk sikit-sikit kasi betul-betul hancur.
Kemudian masukkan isi ayam yang telah diblender tadi di dalam bekas dan masukkan taufu, baking powder, lada sulah, dan garam, gaul sebati hingga taufu hancur.
Kemudian masukkan serbuk roti dan telur, gaul lagi. Selepas itu bentukkan nugget ayam mengikut citarasa masing-masing.
Apabila telah dibentukkan, leperkan sedikit dan celupkan dengan telur dan salut semula dengan serbuk roti, kalau nak coating tu lebih tebal ulang langkah tadi sekali lagi. Boleh terus di goreng atau di simpan di dalam tempat sejuk beku.
Nugget versi hangit...ha3x...Bismillah dulu...
Alhamdulillah...kenyang... FnF pun capai kamera... guna tripod... baru best bergambar...boleh posing2 maut...lentuk2 manja... opss...tak leh tunjuk kat cni...haish...

Hah...yang ni je boleh tunjuk...lipstik yang dah pendek... ngeee...
Budak dua orang ni bila jumpa pasir dan pantai...tak hirau mak bapak dah... enjoy sakan depa main pasir... 

Korek lubang...ultromen yg kat belakang warna biru tu yang harus dikebumikan...bukan cerita tipu...memang depa tanam ultromen dalam lubang tu...
jemput minum...air spesel dari masterchef IrumiKun
Lambung tinggi2...


Cari kulit sipot ke dek...


Kesian pakcik Nihonjin nih... tido berbantalkan pasir... awek nihonjin tu sedap seh...baring berbantal peha... romantik le tu...uhuks ^^


 Evening view at Inage Kaigan...


Sunset at the beach...


jom balik solat maghrib...


End...T.a.M.a.T

Saturday, May 26, 2012

Tat telur... untuk bento

Assalamualaikum...salam sejahtera buat semua...



Tat telur ni FnF buat untuk bento Ilmi...senang aje sbb tart shell mmg selalu ada di rumah... tinggal nak buat filling aje... kali ni FnF buat tart shell kecik2...mcm saiz biskut raya...acuan tart tu bawa dari Malaysia.. Doh tat FnF guna resepi Pn Azita yang biasa FnF buat manakala filling tu FnF guna resepi Portuguese egg tart dari myresipi...suka sgt dengan hasilnya... permukaan tat tu jadi berkilat je... 


Bahan2 doh


170gm marjerin atau butter
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla
acuan tart size kecil

Cara2


Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu atau spatula. (FnF guna electric hand mixer)
Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
Untuk mendapatkan doh yang baik masukkan doh dalam plastik bag dan simpan dalam peti ais semalaman.
Ambil sedikit doh, tekan dalam acuan tat pilihan. 
Buat hingga siap, cucuk2 permukaannya dengan garfu dan bakar 10 minit (ikut size tart) dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C. 
Keluarkan dari oven, asingkan kulit tat dari acuan dan sejukkan sepenuhnya atas jaringan.

Bahan-bahan filling

1/4 cawan gula halus
1/4 cawan susu cair atau susu segar
1/4 cawan whip cream
3 biji kuning telur
1/4 sudu kecil esen vanila

Cara2

Masukkan semua bahan dalam mangkuk dan pukul sampai sebati. Tapis dan ketepikan.
Isikan filling ke dalam kulit tat tadi... 

Resepi asal guna puff pastry yang dipotong bentuk bulat dan dimasukkan ke dalam muffin tin.

Bakar pada suhu 180degC selama 15-20 minit sehingga masak. Biar sejuk selama 10 minit sebelum dikeluarkan.



Bento Ilmi...bihun goreng cover ngn telur, roti sosej salut breadcrumb, banana dan egg tart... buat bento untuk papa Ilmi juga...sama mcm ni tapi ada tambahan udang tempura 2 ekor...



Saturday, May 5, 2012

Bentou nasi goreng pattaya spongebob

Assalamualaikum...selamat hujung minggu...

Kaum2 ibu bangsa Jepun tersangatlah kreatif dalam seni menbuat bentou menyebabkan FnF turut tertarik untuk cuba2 untuk bentou Ilmi...kira slow2 baru masuk gear 1 nih sebenarnya... Biasanya makanan disusun rapat2 dalam bentou box agar susun atur makanan tidak berubah sehinggalah tiba waktu makan. Di Jepun bentou tools amat mudah diperolehi dan harganya sangat murah... onigiri cutter, sandwic cutter, bentou box, bentou cup, bentou bottle for kechup and sauce even bentou picks (pencucuk makanan) semuanya sangat comel dengan pelbagai design dan tema.... comel sangat tengok onigiri dan sandwic cutter berbentuk burung, rabbit, kereta dan macam2 design lagi...

Sila sengetkan kepala anda untuk melihat gambar ini ;)
Actually bentou nasi goreng pattaya nih FnF buat on last day sekolah Ilmi before cuti golden week. Since menu lunch sekolah on that day nasi goreng so FnF pun bekalkan nasi goreng, ayam merah ala2 paprik tapi tak letak sayur sbb Ilmi tak makan, dan udang tempura 2 ekor. Buah nye pula pisang 2 potong. FnF guna putih telur untuk mata spongebob, sosej untuk tie dan seaweed untuk mulut, mata dan bulu mata... guna mayonis untuk lekatkan...sempoi aje sebenarnya...


Actually FnF just stay in Chiba during golden week holiday... specialnya golden week tahun ini kami dikunjungi oleh teman2 dari Yamagata (utara Chiba - 4 jam perjalanan) dan Nara (Selatan Chiba - 9 jam perjalanan) ... Sahabat dari Yamagata... Asmara sekeluarga bersama ibu bapa As dari Malaysia (Muar) yg bercuti2 Tokyo...terima kasih kerana sudi singgah ke teratak FnF walaupun schedule cuti2 Tokyo mereka sgt padat... terharu kami... Dari Nara... Aini sekeluarga dan Liyana serta suaminya Zul yang bercuti 4 hari until tomorrow di Chiba... gembira sangat atas kunjungan teman2 ke teratak sempit FnF di Chiba... 


Sebelum berundur FnF mohon maaf buat rakan2 maya kerana belum sempat buat kunjungan balas ke rumah maya kalian...will visit back after golden week... InsyaAllah ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...