Tuesday, June 19, 2012

kuih ketayap

Assalamualaikum wbt...salam buat semua....

Sambungan entry semalam di Odaiba Seaside park... kuih ketayap lebih sarapan pagi yang FnF bawa semasa berpiknik...


FnF gunakan resepi from myresipi disini.

Bahan2 kulit ketayap



1 cawan tepung gandum
2 biji telur
2 helai daun pandan
1 1/2 cawan santan (boleh diganti dgn fresh milk)
1 1/2 sudu kecil garam (FnF letak sikit aje...)
2 sudu besar minyak masak (FnF lupa nak letak, ok je kejadian)
Beberapa titik pewarna hijau

Cara2
Untuk kulit ketayap

Blend santan dengan daun pandan...tapiskan (FnF takde daun pandan...terus campur santan ngan tepung)
Masukkan tepung dan secubit garam, telur, kacau sebati. Masukkan pewarna hijau jika suka. Kacau rata hingga sebati.
Tapiskan adunan.
Panaskan pan, letakkan sedikit minyak dan sendukkan 1 senduk adunan tadi dan layangkan pan agar adunan tadi bulat. 
Masak sehingga 2-3 minit, angkat jangan terlalu lama. Setelah angkat terus masukkan inti dan gulung. 
Cara gulung, lipat kedua dua tepi sedikit dan gulung melentang. Ulangi sehingga adunan tadi habis. 
Siap untuk disantap.

Bahan2 inti kelapa (resepi mat gebu - menghasilkan banyak so boleh guna untuk inti kuih2 lain seperti ketayap etc)

3 cawan kelapa parut 
1/2 cawan gula merah
1/3 cawan gula pasir
1 cawan air + 1 helai daun pandan disimpul
Cara2

Tapis air gula. didihkan. Letak kelapa parut dan daun pandan. Masak hingga air agak kering tapi lembab2 sikit. Sejukkan. 

FnF buat inti kelapa tak ikut resepi...main agak2 je... guna pulak kelapa kering sebab takde kelapa fresh kat Nihon... kena masak lama sket guna air lebih sampai lembut kelapa tu...hasilnya moist jugak laaa inti kelapa FnF... boleh la kan... huhuhu...

24 comments:

  1. my fav ni mmg suka sgt2
    rajin buat biler tiba bulan posa jer
    ai loikeee odaiba
    termpat wajib lepak biler terjah tokyo @.@

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama...hehe.. kami pun suka...tak tunggu bulan puasa dah buat...

      Delete
  2. kelaparan kita disini..he hehee mcm nk ngappp jew seketuii:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. takleh...ada 2 je...1 utk sy...1 lagi utk hubby...hihi...jgn marah ye pengantin baru

      Delete
  3. halu...slmt bkenalan :) hihi..drop by blog akak sbb kuar kat stats feed. emm..dapnye ketayap..sy suke klu inti padat! nyam nyam

    ReplyDelete
  4. Kalau kami buat kuih ni, tak sempat gulung, anak-anak dah copet lempengnya cicah dengan inti hu hu huuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai...sama la kita kak Amie...anak2 suka makan kulit nye...rasa lemak2 gitu mmg sedap kan

      Delete
  5. sedap, salah satu kuih feberet time sarapan pagi
    sbnya dari zaman kecik sampai la mak kat kg tu suka hidangkan ketayap he he
    seronoknya dpt berpiknik, cantik view disana

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu masa kecik2 suka maan roti jala je...cicah kuah durian... dah besar2 ni suka lak ketayap... hehe

      Delete
  6. kuih ketayap ni sedap n senang nak dibuat. intinya boleh dibuat awal2 lagi. tinggal buat kulitnya je. kalau kawan2 yg dah ada kat jepun tu, selalunya diorg consider nak guna susu segar berbanding santan sebab murah.susu segar pulak macam lagi murah daripada yang ada di mesia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu... senang dan sedap... freshmilk murah kan kat Nihon... dalam esbok wajib ada freshmilk... ;)

      Delete
  7. dari sari ke sari nak buat kuih ketayap... konon2 nak berdot-dot tu tapi sampai sekarang xde lagi hasilnya... he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. aduh...mesti cantik kan berdot2 tu... next time boleh try...heee

      Delete
  8. lama dah nak buat kuih ketayap ni tapi tak terbuat-buat juga lagi..sini susah dpt kelapa basah. kalau guna kelapa kering mcm tak best sgtkan buat intinya.tu pasal la asyik tertangguh jer nk buat...hehe

    ReplyDelete
  9. FNF inilah yang best.. tak pernah lapuk dek hujan.. kuih sepanjang zaman.. sampaikan kawan yang duduk di US dah berbebelas tahun.. balik Msia kuih ni yang dia dok cari hehee...:))

    ReplyDelete
  10. Salam FnF.Kuih ketayap mmg sedap...ingat nak buat juga lagi tp asyik bertangguh...

    ReplyDelete
  11. Syedapnye..
    teringat ketayap Mama Mimie buat dulu2..
    hehe

    ReplyDelete
  12. kalau guna nonstick pan mmg tak perlu minyak kan. rupa pun elok je. teringin pulak nak buat tengok fnf punya. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. As, saya sapukan juga pan dengan minyak.

      Delete
  13. inti kelapa ni aritu saya buat tak jadi la..lepas tu trauma nak buat inti kelapa..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini cara yg saya selalu buat...
      1/2 cawan gula merah + 1/3 cawan gula pasir dilarutkan dengan 1 cawan air panas...kemudian tapis air gula. masukkan 1 cawan kelapa kering dalam periuk kecil bersama air gula + 1 helai daun pandan disimpul. Masak hingga air agak kering tapi lembab2 sikit. Kalau agak2 kelapa tadi tak cukup moist (maklumle kelapa kering), tambah je air, masak sampai air kering dan inti kelapa moist...gitu le kiranya...hehehe...

      Delete
  14. Salam rindu FnF..lama mieza nak visit blog ni..byk entry yg mieza ketinggalan..
    FnF ada lagi tak ketayap ni..nak kidnap seketoi wat buka posa..ini ler juga kuih feveret anak-anak mieza :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...