Friday, August 23, 2013

Ayam goreng berempah... sangat mudah dan kompem sedap...

Assalamualaikum wbt... salam Jumaat buat semua...

Jemu sehh.. asyik2 ayam goreng kunyit je kann... cer try resepi ayam goreng berempah yg mudah ni... memang senang dan sedap... mcm ayam goreng kunyit juga... tambah serbuk kari... pastu kena blend bawang, halia, ketumbar dan  jintan untuk perap ayam... 


Jom tengok resepi

1 kg ayam siap dipotong dan digaul dengan 1 sudu kecil garam, serbuk kunyit dan 1 sudu kecil serbuk kari

Bahan kisar

1 biji bawang besar saiz sederhana
3 ulas bawang putih
1 cm halia
1 sudu besar ketumbar biji
1 sudu kecil jintan manis, 1sk jintan putih dan lada putih

Bahan lain
Tepung beras secukupnya
Minyak masak secukupnya

Cara2

Perap ayam yang telah digaul dengan garam, serbuk kunyit dan serbuk kari tadi dengan bahan kisar.
Boleh simpan di dalam peti ais bahagian bawah beberapa jam. kalau sekejap, perap guna suhu bilik je setengah jam.
Gaul ayam tadi dengan tepung beras dan goreng sehingga garing.

17 comments:

  1. yummynya.suka jugak buat ayam goreng berempah.tula sebab boring asyik ayam goreng biasa je kan ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan... tp ada lagi resepi paling simple... ayam, garam kunyit ngan tepung jagung je... sedap gak...hehe

      Delete
  2. selamat hari raya FNF.....

    wow....memang sedap kalau goreng berempah kari nie kan....kena ngan nasi panas2 memang layannn......

    ReplyDelete
  3. gigih nyer dier...nie resepi cik azue kala x tau nak masak apa dah...janji budak2 leh telan kansss..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal cik azue... sama laaa kita ;)

      Delete
  4. sedapnya...nampak simple...nak try la nnt..

    ReplyDelete
  5. tetiba teringat ada lengkuas dalam peti sejuk.. ayam goreng berempah letak lengkuas sedap jugak..

    ReplyDelete
  6. salam rindu & SHRMZB wat fnf sekeluarga ye! muaaaahh!

    ReplyDelete
  7. salam rindu & SHRMZB wat fnf sekeluarga ye! muaaaahh!

    ReplyDelete
  8. Ooo gaul dgn tepung lepas dah perap ek.. baru le saya tau. :D

    ReplyDelete
  9. Sedap ni...cuit2 meratah, lg klu berempah, mmg kuis rempah ratus yg nyelitwkat ayam tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...