Saturday, July 20, 2013

Iftar di desa... resepi serawa durian

Assalamualaikum...salam Ramadhan buat semua...

Setelah 3 tahun menyambut Ramadhan di negara orang...Alhamdulillah tahun ini paling bermakna buat FnF kerana dapat menjalani ibadah puasa bersama keluarga tersayang di tanah air.


Paling best...FnF sekeluarga dapat berkumpul bersama ibu dan ayah FnF, kesemua adik-beradik dan anak2 buah... menikmati juadah air tangan ibu... Ibu masak sup tulang, ayam masak tomato, sayur tumis kacang buncis untuk di nikmati bersama nasi putih... 


Sebagai manisan, ibu buatkan kuah serawa durian untuk dinikmati bersama roti jala... Alhamdulillah... syukur... rindu giler beb nak makan serawa durian masakan mak... memang terbaekkkk in the world...


Semasa menetap di Nihon, durian tersangat lah mahal... dah tu susah pula nak jumpa... masa FnF ke pasar Ueno di Tokyo jumpa la durian... mahalnye...3 ulas 1000yen (rm35)...


Ibu FnF masak serawa durian agak2 je... Rasa dia... sedap giler... cukup pekat dan lemak... maklum ler... mak guna santan segar dari kelapa yang diparut sendiri... tak main le santan segera...


Di sini FnF kongsikan resepi bersukat serawa durian dari dapur tanpa sempadan... FnF pernah guna resepi ni masa di Nihon dulu... cuma FnF guna santan segera dalam tin... mana ada santan segar kat nihon kan...

Bahan2

1 biji durian, keluarkan isinya
700 ml santan
500 ml air
1 ketul gula melaka, hiris halus*
1/2 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan, disimpul*
2 cawan air*(*disatukan, masak dengan api kecil hingga gula larut, tapis dan ketepikan)
1 helai daun pandan, disimpul
1 camca besar tepung gandum*
3 camca besar air*(*dikacau rata2)
Secubit garam

Cara2

Dalam periuk, satukan santan, gula merah, durian dan jerang atas api hingga mendidih, guna api perlahan. Masukkan secubit garam untuk bagi rasa lemak. Biar mendidih perlahan, rasa dan jika kurang manis tambah sedikit lagi gula. Tuang bancuhan tepung gandum dan masak 2 - 3 minit lagi hingga kuah pekat. Matikan api.

Serawa durian resepi agak2 ibu FnF

Isi durian secukupnye
1 sudu bumbun gula merah
3 sudu bumbun gula pasir
secubit garam
1 mangkuk santan segar
Sedikit tepung untuk likatkan kuah (bancuh dengan sedikit air)

Cara2

Satukan semua bahan dalam periuk. Kacau rata agar sebati. Masak atas api sederhana hingga kuah serawa menjadi pekat. Kuah serawa perlu sentiasa dikacau semasa dimasak.

Juadah iftar kami... penuh meja...makan kena gilir2... sebab tak muat meja bila semua pulang ke desa... T.a.M.a.T...


16 comments:

  1. assalam fnf
    skrg kat Malaysia ye, seronokkan berbuka dgn family, saat yg ditunggu
    puasa kali x berpeluang lg berbuka dgn family kat kg huhuu
    serawa durian akak suka cicah roti atau makn dgn pulut
    emmm sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... dah 3 tahun sambut RAmadhan di Jepun, tahun ni di Msia... famili sy, makan roti jala mesti ngan kuah serawa... Style org utara ;)

      Delete
  2. perghhh...penuh makanan kat meja. di mana pun kita, takkan sama dengan masa bersama keluarga. *_*

    ReplyDelete
  3. Lamanyer x terjah sini
    Uols sihat????
    Ai Pindah Chiba uols dh back for gud plak
    If not leh jmpa
    Heaven nyer menu org dok mesia
    Org kt sini dok telan ayaq lioq jer uwaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah sihat... selalu gak singgah blog Ayu cuma tak tinggal jejak sbb guna ipod je... susah nk komen...hehe... tu ler kan... tak sempat nk jumpa kat Chiba...anyway...keep in touch eh...

      Delete
  4. Salam fnf..baru2 ni saya bali png berbuka kt sana, mak pun buat serawa durian..sedap sgt..mkn dengan pulut kukus. haish..terliur pulak rasanya...hehehe

    ReplyDelete
  5. Apa??!!! *buat suara Nobita skit. 3 ulas rm35? Dah la tak fresh. Tapi takleh nak salahkan org jepun. Dah kena import. Mesti la mahal.

    Tengok serawa durian tu teringat kat arwah mak saya. Dia biasa makan serawa durian dgn emping beras. Sob..sob..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang mahal le... beli 6-7 ulas durian tu sama harga ngan periuk tefal...kikiki...

      Delete
  6. resepi sup tulang, kene letak juga tu. menyelerakan...

    org melayu makan roti dengan serawa durian.. org barat makan dengan sup berkrim cendawan, brokoli, carrot, labu, etc... signifikan, kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ekk... nk edit balik ke ni... takpe2... nnt raya kita shooting yg baru...ngehehe

      Delete
  7. eeeeeeeeeeeeee jeless...huhuhuhu :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ramadhan di perantauan sitiezahim ;)

      Delete
  8. wah sedapnyerrr..lapa pulak pg2 ni huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. pagi2 dah lapo... haishhh... bulan puasa ni... ngee

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...